Fraser Island

Måndag och äventyrsdag! 
Det blev återigen en tidig morgon för att städa av huset och sedan låsa in våra stora väskor då vi bara fick ha med oss våra små ryggsäckar med ombyte, tandborste och kamera m.m. 
Vi delades in i grupper på åtta där vår bestod av oss i familjen och sedan två tyskar, en tjej och en kille. 
Efter kånkandes av väskor, vattendunkar, kylboxar, matlådor m.m packade vi in oss i bilarna och begav oss iväg. Över stränder, genom skogar och nedför kullar i flera timmar. Mitt på dagen var det lunchpaus bland de få hus som fanns på ön innan vi begav oss vidare mot Lake McKenzie, en sjö med fantastiskt vatten och finkornig sand. Efter en soltimme eller två begav vi oss vidare mot lägret som skulle vara vårt hem de kommande dagarna. 
Vi installerade oss och satte sedan igång med matlagningen så fort vi kunde då blodsockret i gruppen var en aning lågt efter den långa dagen. Dricklekar, goon och nya vänner fyllde resten av kvällen innan vi drog oss tillbaka till tälten för att sova några timmar på tunna liggunderlag och sovsäckar.















Lätt nackspärr, ömma muskler och ett kvavt utrymme tömt på luft inledde tisdagen inte helt otippat. En snabb frukost och sedan var vi alla inpackade i bilarna igen för att ge oss iväg för en ny dag med äventyr. The champagne pools var först upp och de små bassängerna som blivit till då vattnet har slagit över från havet in till dessa vattenfyllda bergssprickor skulle jag nästan kalla dem var belägna kanske en timmes bilfärd från campingen. 
Här hade jag även mitt första obehagliga möte med något från den australiensiska djurvärlden då en spindel lika stor som min handflata uppenbarade sig från ingenstans på min hals krypandes uppåt. Lite flängande med armarna, lite skrik och viftande så fick vi bort den och vi alla kunde andas ut samt resterande kunde slita stirra på den galna svenskan. 
Nästa stopp blev Eli Creek, en bergsflod som mynnar ut på stranden med så rent vatten att man kan dricka det. Här började vädret svika oss och vi begav oss tillbaka till lägret under eftermiddagen efter ett snabbt stopp vid ett skeppsvrak för gruppfoto. 
Lite tidigt för middag så vi sysselsatte oss med kort och powernaps medan kvällen närmade sig. Senare trängdes vi återigen med alla hungriga ungdomar under de vindskydd som rymde de små spisarna där man skulle tillaga maten. Liknade procedur som kvällen innan med goon, lekar och dans följde innan vi kröp till sängs.












När jag vaknade på onsdags morgonen kommer jag ihåg att jag hade drömt om varma duschar. Efter tre dagar med skit, svett och regn är man oändligt trött på allt som har med camping och andra människor att göra. 
Vi packade ihop alla våra tillhörigheter och begav oss för sista gången iväg med bilarna. Ett stopp med en promenad på 45 minuter till en sjö blev slutklämmen på resan som jag och karro hoppade då de ösregnade. Vi hängde med guiden till stan en sväng för glass och spenderade resten av timmen att ta en nap i bilen. När alla sedan återvände begav vi oss tillbaka mot Rainbow beach där vi dödade några timmar innan vi tog bussen mot Hervey bay. 
Under söndagen hade vi bestämt oss för att lyxa till det med efter den skitiga stugan och dagarna på campingen med en fräsch lägenhet och wow, vi blev inte det minsta besvikna. Känslan av att få duscha av sig all smuts, dra på sig  en ren pyjamas och krypa ned bland lakan och få somna med huvudet på en kudde var en oslagbar känsla. 
Dock är det ju helt klart konstrasterna som gör det, hela resan till fraser med skit och camping var skitkul men det är just kombinationen av sånt och sedan vardags lyx som dusch och säng som gör den här resan så himla bra. 

Vaknade upp pannkaksfrukost imorse och lyckan var total. 
Vädret var inte på vår sida idag men det har inte gjort oss något. Film, Skype, diskussioner och god mat har sysselsatt oss fint.

Nu har det här tagit mig år och dag att få ned detta så hoppas ni är nöjda!! Ska strax släcka lampan och krypa ned bredvid karro men önskar er alla en bra dag därhemma. Jag tänker på er! 
Puss 

Världens bästa aussiefamilj! 


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar